Yusuf Meral
“DÜNYAYA DİL BAĞLAMA BU DEHR-İ FANİ TİZ GEÇER,
PİRLİK VAKTİ GELİR BU NEV-CİHANI TİZ GEÇER.”
1563 Yılında , O devrin Sivas Eyaletinin Tokat Sancağına bağlı bir kaza merkezi olan Zile’de doğmuştur.
Künyesi: Ebül’l-Hayr, Lakabı:Mecdü’d-Din , Şöhreti:Sivâsî Mahlası :Şeyhi olan,Abdulmecid b. Muharrem b.Ebü’l Berakat b.Arif Hasan ez-Zili (Zile)es-Sivasi el Hanefidir. Çocukluğu- Tahsili Hazreti Şemseddin Ahmed’den ayrıca Farsça öğrendi.Daha sonra Türk,Arap,Fars dillerinde çok güzel eserler yazdı. Tarîkata Girişi Bu arada vefat eden amcası ve Mürşidi Ahmed Şemseddin Sivâsî Efendi’nin yerine Şeyh postuna oturan Recep Sivâsî Efendi’ninde vefatından sonra halifelerin ve dervişanın istekleri üzerine Sivas’taki dergaha postnişin olmuştur. İstanbul’a Davet Edilişi Kısa zamanda İstanbul’da ünü duyularak halktan ve üst tabaka ile saraydan birçok kişi kendisine biat ettiler. Bunlardan Reis-ül Küttab La’li efendi’nin kendisine Eyüb-Nışancı’da bahçe içinde hediye ettiği büyük bir eve taşındı. Abdülmecîd Sivâsî,Sultan III.Mehmed Han,Sultan I.Ahmed Han,Sultan IV.Murad Han ile çok yakın münasebetler kurmuştur. Tarikat şeyhi ve devrin önemli vaizlerinden biri olarak halk arasında kazandığı büyük nüfuzunu devlet ricaline kabül ettirip,onları manevî tesiri altına almış,icraatlarını takip etmiş,ölçüsüz ve gayri meşru hareketlere şahit olduğunda çekinmeden tavrını ortaya koyup çözümler sunarak yanlış işler yapılmasına engel olmaya çalışmıştır. Abdülmecid Efendi,devlet düzeninin korunması taraftarıydı.Bu bakımdan,Osmanlı Devleti’ne karşı ayaklanan Uzun Bölükbaşı ve Kara Yazıcı isyanlarını yapanlarını kınadı.Ayaklanmaların bastırılması için elinden geleni yaptı.IV.Murad’a “Bağdat” ı fethedeceğini müjdelemiş ve sefere çıkmasını teklif etmiştir.Padişah sefere çıkarken de, Hz.Ömer’in kılıcını Sultanın beline bizzat kendi eliyle takmıştır. Vefatı Abdülmecid Sivâsî Hazretleri yaptığı evlilikten, bir oğlu ve dört kızı dünyaya gelmiştir. 103 yaşına kadar yaşayan oğlu Azizzâde Abdulbaki Sivâsî Hazretlerinin kabri de aynı türbede bulunmaktadır. Küçük kızı Raziye Sultan ise Adulehad Nuri Hazretleriyle evlenmiş olup o da halk arasında küçük türbe diye bilinen eşinin bulunduğu türbeye defnedilmiştir. Türbesi ve Bugünkü Durumu Hali hazırda Zile, Sivas,İstanbul ve Ankara’da yaşayan bu aileden önde gelen kişilerin de müracatları sonucu vakıflar 1970 yılında aslına uygun bir tamirat yapmış ise de, eski harap haline dönüşürken 1997 Yılında kurulan dernek kanalıyla bu engellenmiş, bakımlı tertemiz bir şekilde halihazırda her iki türbeye de hızmet verilmektedir.
ESERLERİ:
Abdülmecîd Sivâsî’nin 21 kadar eseri mevcuttur.Bunlar; 1-Tefsir-i Sûre-i Fâtiha: Fatiha suresi’nin tasavvufî bir tefsiridir. 2-Bidâ’atü’l-Vâ’izîn:Altmış hadisten oluşan bir hadis mecmuasıdır. 3-Letâ’ifu’l-Ezhâr ve Lezâ’izü’l-Esmâr:Niyetin önemi,taklîdî iman,iman ve irfan,farz-ı âyin-farz-ı kifâye gibi çeşitli konulara temas eder. 4-Miskâlu’l kulûb:Sûfîlerin yaşayış tarzından bahseder. 5-Mi’yâr-ı Tarîk:Peygamberlerin ve velilerin yoluna giren mürid ve şeyhlerin vasıflarıyla ,dikkat etmeleri gereken konulardan bahseder. 6-Dürer-i Akâ’id ve Gurer-i Külli Sâ’ikin ve Kâ’id: Çeşitli akaid ve kelam kitaplarından derlediği,Hak’kı isbat ve bâtılı red anlamındaki görüşlerin derlemesidir. 7-Makâsıd-ı Envâr-ı Gaybiyye ve Mesâ’id –i Ervâh-ı Tayibe ve Ayniyye:Yâr Alî b. Siyâvuş b. Avren Divriği’nin Farsça Kitâbu’l-Makâsıd’in-Nâciye fi Mebde-i ve’l-Me’âşî ve’l-Me’âd adlı eserinin şerhidir. 8-Kaza ve Kader Risalesi: Kader konusunu enine boyuna ele alır. 9-Fir’avn İmanına dair Risale 10-Mektupları:Kendisinin müridlerine ve şeyhinin de kendisine yazdığı mektuplardan ibarettir. 11-Şerh-i Mesnevî.En meşhur eserlerindendir.Mevlânâ’nın Mesnevî’sini şerhidir. 12-Şerh-i Cezîre-i Mesnevî: 16. Asrın Mevlevî şairlerinden Yenicevardarlı Yûsuf Sîne-Çâk (ül.1546)’ın Mevlânâ’nın Mesnevî’sinden yaptığı 366 beyitten oluşan seçmenin şerhidir. 13-Şerh-i Kasîde-i Mîmiyye:Mevlânâ’nın 11 beyitinin şerhidir. 14-Müşkilât-ı Mesnevî:Mevlânâ’nın Mesnevî’sinde geçen müşkil ve muğlak ifadeleri izâh i,çin yazmıştır. 15-Meyâdînu’l Fursân:Farsça dilbilgisi kitabıdır. 16-Dîvân:Arapça,Farsça ve Türkçe olmak üzere ve aruz vezninde kaleme aldığı 588 beyitten oluşanmanzumeleri Dîvân’ında bir araya getirmiştir. 17-Kasîde fî Medh-i Nebî Aleyhisselâm: Hz.Peygamberi methetmek amacıyla kaleme alınmıştır. 18-Şerh-i Hilye-i Resûl:Hilye hadisinden hareketle Hz.Peygamberin şemalini ortaya koymaya çalışmaktadır. 19-Nasîhatnâme (Pendnâme):İmâm-Âzam’ın İmâm Ebû Yusuf’a yaptığı nasihatlerin tercümesinden ibarettir. 20-Kâside Abdülmecîd Sivâsî. Şam’da Hz.Yahya’nın türbesi civarında,ulemadan birinin S-sûfîler taifesini inkar etmesi üzerine kaleme aldığı Arapça bir risâledir. 21-Uddetu’l-Muste’iddîn:Eserin dili Arapça’dır. Bu müstesna eser “ Arapça’yı öğretmek için kaleme alınmıştır” demek kolaycılık olur.Herşeyden önce yazarımız,Arapça’nın sarf kavramı,yani bükümlü bir dil olan Arapça’daki kelimelerin her seviyeden yapısal değişiklikleri ele alan disipilinin adıdır.Arapça sarf kitapları;o devir için, aynı zamanda sağlam bir Osmanlıca temellerinin atılması gerekli ve elzemdi. Zira,Osmanlıca bilindiği gibi Türkçe,Arapça ve Farsça’dan oluşan bir dil.Ayrıca Osmanlıca,Arapça’dan söz dizimi almıyor,bol bol kelime ve onların taşıdığı kavramları alıyor. “Uddetu’l-Muste’iddîn”, bir çok alanda eserler vermiş bir müellifin eseri olarak ele alındığında Arapça’ya çok basit bir seviyeden başlamamaktadır. Bkz: 1- Kültürbakanlığı tarafından yayınlanan Bir Türk Mutasavvıfı Abdulmecid Sivâsi’ kitabı 2- Doç.Dr.Nurettin Ceviz- Abdülmecid Sivâsî ve Uddetul Muste’iddin adlı eseri -Osmanlılar Döneminde SivasSemp.Bidirileri 21-25 Mayıs 2007 Cilt:2 Sh.175-182 3-Yusuf-Semra Meral ‘Zile’de Camiiler,Türbeler,Veliler ve Efsaneler isimli’ kitapları
|